SportsWatch Logo Click here to read this page in English language  Klik hier om deze pagina te lezen in de Nederlandse taal
 Home | Bedrijf | Producten | Diensten | Downloaden | Ondersteuning | Reageren | Registreren | Contact

 All sports = SportsWatch | Viewer | Delay | Video | Clock | Pocket | Interface

Hardware vereisten

Als je video analyses wilt maken, is het belangrijk om te weten dat het opnemen en bewerken van video best veel vraagt van een computer. Veel meer dan bijvoorbeeld surfen of emailen. Om er zeker van te zijn dat je met jouw apparatuur op een prettige manier met video kunt werken, is het belangrijk om het een en ander te weten van hardware en software. Lees verder voor belangrijke info.

 

Laptop eisen

De software draait op Windows XP, Windows Vista, Windows 7 of Windows 10. NatriSoft software stelt geen aanvullende eisen, dus de minimale systeemeisen zijn gelijk aan de systeemeisen van Microsoft Windows. Maar er zijn wel twee dingen waar je naar moet kijken bij het kopen van een laptop, als je die wilt gebruiken voor video analyse. Ten eerste moet de laptop krachtig genoeg zijn, in de tweede plaats is het belangrijk te kijken welke aansluitingen de laptop heeft.

Het werken met videobestanden (met name grote videobestanden) vraagt veel van een laptop. Het is daarom aan te bevelen om een 'beter-dan-gemiddelde' laptop te gebruiken, zodat je er prettig mee kunt werken. Kies een laptop met een goede processor (bijvoorbeeld Intel Core i5) en extra werkgeheugen (bijvoorbeeld 8 GB). Ook is het aan te bevelen om een SSD (Solid State Disk) te gebruiken in plaats van een 'gewone' HDD (Hard Disk drive). Welke capaciteit die schijf moet hebben is afhankelijk van hoeveel uur aan video je op een dag op wilt nemen.

De aansluitingen die de computer heeft zijn ook belangrijk. Hoewel het voor de meeste software niet strikt noodzakelijk is (wel voor de Delay), is het zeer gewenst om een aansluiting te hebben die je in staat stelt om live video op te kunnen nemen. Of de aansluitingen van je laptop voldoende zijn, hangt af van welke versie je gebruikt en van de video resolutie waarmee je wilt werken. Lees verder.

 

Versie 3 software en firewire

SportsWatch en SwimWatch software met versie 3 is ontworpen voor het opnemen en weergeven van video met SD resolutie (720 x 576 pixels) en met een beeldsnelheid van 25 fps (beelden per seconde). De programma's slaan videobestanden op in AVI bestanden (ongecomprimeerd) en kan video exporteren naar WMV bestanden (gecomprimeerd). Opnemen en weergaven van HD video zal met versie 3 niet altijd goed gaan (maar je kunt het zelf kosteloos testen).

De meest gebruikte verbinding voor de versie 3 software is de Firewire verbinding. In het verleden hadden zowel camera's als laptops heel vaak een firewire aansluiting. Heb je een camera en laptop met een Firewire aansluiting, dan kun je een verbinding maken met een enkele kabel, met aan beide zijden een 4-pins plug (het kleinste type plug). Heel eenvoudig!

Tegenwoordig hebben veel laptops helaas geen firewire aansluiting meer. Een logische oplossing voor die situatie is een firewire insteekkaart, die je in je laptop kunt schuiven (aangenomen dat deze een opening heeft voor een dergelijke insteekkaart). Vervolgens sluit je de firewire camera aan op deze insteekkaart (let op er zijn verschillende firewire connectoren) en dan heb je ook een firewire verbinding.

Uiteraard heb je dan nog steeds een camera nodig met firewire uitgang. Als zowel laptop als camera geen firewire hebben, zal een USB-poort moeten worden gebruikt. Maar er zijn grote (snelheids-)verschillen tussen USB poorten. Lees hieronder meer.


Versie 4 software en USB

Tegenwoordig is HD video zodanig ingeburgerd, dat het geen optie meer zal zijn om te werken met video in SD video. Zoals gezegd wordt HD resolutie niet gegarandeerd in versie 3, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe versie: versie 4. Met deze versie is het mogelijk om in HD resolutie (1920 x 1080 pixels) te werken en met 50 beelden per seconde. Het maximale aantal beelden per seconde en de maximaal haalbare resoultie is echter afhankelijk van het type verbinding dat wordt gebruikt tussen camera en laptop.

  • USB 1.1 = 12 Mbit/s
  • Firefire 400 = 400 Mbit/s
  • USB 2.0 = 480 Mbit/s
  • FireWire 800 = 800 Mbit/s
  • USB 3.0 = 5 Gbit/s
  • USB 3.1 = 10 Gbit/s

Het maximale aantal beelden per seconde dat je kunt halen met jouw camera en laptop, is afhankelijk van de snelheid (capaciteit) van de verbinding. Voor een firewire 400 verbinding geldt dat bij SD resolutie gemakkelijk 25 beelden per seconde kunnen worden opgenomen. Maar bij een resolutie van 1280 x 720 geeft een enkel frame zoveel meer data, dat je dan geen 25 beelden per seconde meer kunt opnemen. Het aantal frames zal dan niet hoger komen dan ongeveer 19 beelden per seconde (bij een resolutie van 1920 x 1080 kom je zelfs niet hoger dan 8 frames per seconde).

De snelheid van een USB 2.0 aansluiting is niet significant sneller dan een firewire aansluiting. Om echt hogere resoluties en een hoger aantal beelden per seconde te kunnen opnemen, heb je dus een USB 3.0 aansluiting nodig. Het is dus van essentieel belang om te controleren of de USB aansluitingen op je laptop USB 2.0 of USB 3.0 aansluitingen zijn. Let op: sommige laptops hebben zowel USB 2.0 and USB 3.0 aansluitingen, dus controleer meerdere poorten!

Een webcam of action camera wordt vaak geleverd met een USB kabel. Als de betreffende camera in HD resoluties kan opnemen, is het dan nog niet zeker of de camera live beelden kan geven via USB. Ook is het niet zeker of deze live beelden in diezelfde hoge resolutie worden doorgegeven. het zou kunnen dat die hoge resolutie alleen kan worden gehaald wanneer de beelden worden opgeslagen op een SD kaart en dat de USB aansluiting vooral bedoeld is voor gegevensoverdracht (van de beelden die eerder zijn opgenomen op de SD card). Test dus goed of een specifieke camera en specifieke laptop samen echt live beeld kunnen geven in HD resolutie!

De regel dat een USB aansluiting vooral tot doel heeft om eerder gemaakte video opnames te kopieren, is doorgaans ook van toepassing op digitale videocamera's. Deze hebben tegenwoordig echter bijna altijd ook een HDMI uitgang. Die is juist bedoeld om live video beelden te tonen op een scherm, bijvoorbeeld op een groot televisiescherm. Dus het zou logisch zijn als je een HDMI kabel zou kunnen gebruiken tussen je camera en je laptop. De HDMI aansluiting die veel laptops hebben (niet allemaal), is echter geen HDMI ingang, maar ook een uitgang (zodat beelden van de laptop op een grote televisie kunnen worden getoond).

Gelukkig zijn er tegenwoordig HDMI naar USB interfaces die kunnen worden gebruikt om live beeld van een video camera op een laptop te tonen. Een goed voorbeeld is de "Magewell USB Capture HDMI Gen 2" interface. Je sluit de videocamera met een HDMI kabel aan op de interface en vervolgens gebruik je een USB kabel om de interface op je laptop aan te sluiten. Met zo'n setup kun je van goede live opnamen maken van een digitale videocamera naar je laptop. Maar uiteraard heb je dan nog wel een USB 3.0 poort nodig!

Wanneer meer informatie over versie 4 bekend is, zal deze pagina en deze website worden ververst.


 

Apple computers

De software is niet gemaakt voor Apple systemen, maar een aantal klanten gebruiken het programma op Apple computers met de bootcamp methode of de Parallel desktop methode (beide kan). Zoek voor meer informatie op het internet of kijk op www.apple.com. Als je een ervaren Apple gebruiker bent en je graag andere Apple gebruikers wilt helpen, dan ben je welkom om je ervaringen te delen en een email te sturen naar support@natrisoft.nl.

Het simpele feit dat we nu nog geen software voor Apple in onze productlijn hebben, betekent niet dat we nooit software voor Apple gaan ontwikkelen. We staan open voor suggesties en de mogelijkheid om nieuwe versies van onze software (zeker van de Viewer) te maken voor andere platformen. Als je een ontwikkelaar bent en denkt een bijdrage te kunnen leveren, stuur een email naar development@natrisoft.nl.


 

 All sports = SportsWatch | Viewer | Delay | Video | Clock | Pocket | Interface

  © NatriSoft Alle rechten voorbehouden - Disclaimer & Copyright -  Privacy policy -  Algemene voorwaarden