Logo

Hardware eisen

Als je video analyses wilt maken, is het belangrijk om te weten dat het opnemen en bewerken van video best veel vraagt van een computer. Veel meer dan bijvoorbeeld surfen of emailen. Om er zeker van te zijn dat je met jouw apparatuur op een prettige manier met video kunt werken, is het belangrijk om het een en ander te weten van hardware en software. Lees verder voor belangrijke info.

 

Laptop eisen

De software is ontwikkeld voor Windows 10, maar deze zou ook moeten draaien op andere versies van Windows. NatriSoft software stelt geen aanvullende eisen, dus de minimale systeemeisen zijn gelijk aan de systeemeisen van Microsoft Windows. Maar er zijn wel twee dingen waar je naar moet kijken bij het kopen van een laptop, als je die wilt gebruiken voor video analyse. Ten eerste moet de laptop krachtig genoeg zijn, in de tweede plaats is het belangrijk te kijken welke aansluitingen de laptop heeft.

Het werken met videobestanden (met name grote videobestanden) vraagt veel van een laptop. Het is daarom aan te bevelen om een 'beter-dan-gemiddelde' laptop te gebruiken, zodat je er prettig mee kunt werken. Kies een laptop met een goede processor (bijvoorbeeld Intel Core i5) en extra werkgeheugen (bijvoorbeeld 16 GB). Tegenwoordig hebben de meeste computers een SSD (Solid State Disk) aan boord in plaats van een 'gewone' HDD (Hard Disk drive). Welke capaciteit die schijf moet hebben is afhankelijk van hoeveel uur aan video je op een dag op wilt nemen. Maar voor het opnemen en backuppen heb je schijven nodig met een grote opslagcapaciteit.

De aansluitingen die de computer heeft zijn ook belangrijk. Een aantal jaren geleden was het belangrijk dat een computer een firewire aansluirting had, omdat dit toen de beste manier was om (live) video op te nemen. Tegenwoordig is die standaard ingehaald, door snellere USB verbindingen. Om video in een hoge resolutie en/of een hoge beeldsnelheid te kunnen opnemen, heeft de computer een USB 3 aansluiting nodig (die is sneller dan USB 1 en USB 2). Lees verder voor meer uitleg.

 

Versie 3 software en firewire

SportsWatch en SwimWatch software met versie 3 is ontworpen voor het opnemen en weergeven van video met SD resolutie (720 x 576 pixels) en met een beeldsnelheid van 25 fps (beelden per seconde). De programma's slaan videobestanden op in AVI bestanden (ongecomprimeerd) en kan video exporteren naar WMV bestanden (gecomprimeerd).

De meest gebruikte verbinding voor de versie 3 software is de Firewire verbinding. In het verleden hadden zowel camera's als laptops heel vaak een firewire aansluiting. Heb je een camera en laptop met een Firewire aansluiting, dan kun je een verbinding maken met een enkele kabel, met aan beide zijden een 4-pins plug (het kleinste type plug). Heel eenvoudig!

Tegenwoordig hebben veel laptops helaas geen firewire aansluiting meer. Voor wie toch versie 3 software wil blijven gebruiken, kan een firewire insteekkaart een oplossing zijn. Deze kun je in je laptop schuiven (aangenomen dat deze een opening heeft voor een dergelijke insteekkaart). Vervolgens sluit je de firewire camera aan op deze insteekkaart (let op er zijn verschillende firewire connectoren) en dan heb je ook een firewire verbinding.

Uiteraard heb je dan nog steeds een camera nodig met firewire uitgang. Net zoals er vrijwel geen laptops meer zijn met een firewire aansluiting, zijn er ook nog maar weinig camera's met zo'n connector. Vandaar dat het logischer is om met USB poorten te gaan werken. Lees verder.


Versie 4 software en USB

Tegenwoordig is HD video zodanig ingeburgerd, dat het geen optie meer zal zijn om te werken met video in SD video. Zoals gezegd wordt HD resolutie niet gegarandeerd in versie 3, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe versie: versie 4. Met deze versie is het mogelijk om in HD resolutie (1920 x 1080 pixels) te werken en met 50 beelden per seconde. Het maximale aantal beelden per seconde en de maximaal haalbare resoultie is echter afhankelijk van het type verbinding dat wordt gebruikt tussen camera en laptop.

Het maximale aantal beelden per seconde dat je kunt halen met jouw camera en laptop, is afhankelijk van de snelheid (capaciteit) van de verbinding. Voor een firewire 400 verbinding geldt dat bij SD resolutie gemakkelijk 25 beelden per seconde kunnen worden opgenomen. Maar bij een resolutie van 1280 x 720 geeft een enkel frame zoveel meer data, dat je dan geen 25 beelden per seconde meer kunt opnemen. Het aantal frames zal dan niet hoger komen dan ongeveer 19 beelden per seconde (bij een resolutie van 1920 x 1080 kom je zelfs niet hoger dan 8 frames per seconde).

De snelheid van een USB 2.0 aansluiting is niet significant sneller dan een firewire aansluiting. Om echt hogere resoluties en een hoger aantal beelden per seconde te kunnen opnemen, heb je dus een USB 3.0 aansluiting nodig. Het is dus van essentieel belang om te controleren of de USB aansluitingen op je laptop USB 2.0 of USB 3.0 aansluitingen zijn. Let op: sommige laptops hebben zowel USB 2.0 and USB 3.0 aansluitingen, dus controleer meerdere poorten!

Een webcam of action camera wordt vaak geleverd met een USB kabel. Als de betreffende camera in HD resoluties kan opnemen, is het dan nog niet zeker of de camera live beelden kan geven via USB. Ook is het niet zeker of deze live beelden in diezelfde hoge resolutie worden doorgegeven. het zou kunnen dat die hoge resolutie alleen kan worden gehaald wanneer de beelden worden opgeslagen op een SD kaart en dat de USB aansluiting vooral bedoeld is voor gegevensoverdracht (van de beelden die eerder zijn opgenomen op de SD card). Test dus goed of een specifieke camera en specifieke laptop samen echt live beeld kunnen geven in HD resolutie!

De regel dat een USB aansluiting vooral tot doel heeft om eerder gemaakte video opnames te kopieren, is doorgaans ook van toepassing op digitale videocamera's. Deze hebben tegenwoordig echter bijna altijd ook een HDMI uitgang. Die is juist bedoeld om live video beelden te tonen op een scherm, bijvoorbeeld op een groot televisiescherm. Dus het zou logisch zijn als je een HDMI kabel zou kunnen gebruiken tussen je camera en je laptop. De HDMI aansluiting die veel laptops hebben (niet allemaal), is echter geen HDMI ingang, maar ook een uitgang (zodat beelden van de laptop op een grote televisie kunnen worden getoond).

Gelukkig zijn er tegenwoordig HDMI naar USB interfaces die kunnen worden gebruikt om live beeld van een video camera op een laptop te tonen. Een goed voorbeeld is de "Magewell USB Capture HDMI Gen 2" interface. Je sluit de videocamera met een HDMI kabel aan op de interface en vervolgens gebruik je een USB kabel om de interface op je laptop aan te sluiten. Met zo'n setup kun je van goede live opnamen maken van een digitale videocamera naar je laptop. Maar om op te nemen in hoge resoluties of snelheden, is dan nog wel een USB 3 poort benodigd. Tevens kan het zijn dat de opname-instellingen voor de interface moet aangepast, met behulp van een installatieprogramma dat door de fabrikant wordt geleverd.

 


Als het nodig is om op locatie beelden te tonen of om zo snel mogelijk analyses te maken, is het logisch om direct het live beeld op te nemen. Maar afhankelijk van het type camera zou er een tweede mogelijkheid kunnen zijn. Dat is om alleen met de camera opnames te maken, om die dan op een later moment af te spelen vanuit de camera. Als de camera de beelden dan alsnog via de HDMI uitgang afspeelt, kunnen ze op de laptop worden opgenomen alsof de gebeurtenissen zich live afspelen. Zie de volgende video.

Soms is het lastig te zien of een poort USB 2 of USB 3 is. Doorgaans worden USB 3 connectoren en kabels uitgevoerd in de kleur blauw.

 

Apple computers

De software is niet gemaakt voor Apple systemen, maar een aantal klanten gebruiken het programma op Apple computers met de bootcamp methode of de Parallel desktop methode (beide kan). Zoek voor meer informatie op het internet of kijk op www.apple.com. Als je een ervaren Apple gebruiker bent en je graag andere Apple gebruikers wilt helpen, dan ben je welkom om je ervaringen te delen en een email te sturen naar support@natrisoft.nl.

Het simpele feit dat we nu nog geen software voor Apple in onze productlijn hebben, betekent niet dat we nooit software voor Apple gaan ontwikkelen. We staan open voor suggesties en de mogelijkheid om nieuwe versies van onze software (zeker van de Viewer) te maken voor andere platformen. Als je een ontwikkelaar bent en denkt een bijdrage te kunnen leveren, stuur een email naar development@natrisoft.nl.

 


 

© NatriSoft Alle rechten voorbehouden - Disclaimer & Copyright  -  Privacy policy  -  Algemene voorwaarden